Ako sa buduje extrémna svalová hmota.

 

 Základ je genetika

– rozloženie kostrovej stavby, tvar svalov,  počet červených a bielych svalových vlákien.... Len naozaj málo ľudí má všetky genetické predpoklady stať sa šampiónom a mať extrémnu svalovú hmotu.

Treba si uvedomiť, že fotky kulturistov, ktoré vidíme v časopisoch, alebo na internete sú nafotené vo vrcholovej forme (deň pred súťažou, alebo po nej), telá sú vyrysované (zbavené tuku), odvodnené, depilované, natreté špeciálnou farbou, nafotené pod svetlom. Toto všetko zvýrazní dokonalosť postavy.

Škoda, že ich časopisy niekedy neprezentujú nafotených mimo vrcholovú formu, aby všetci mohli vidieť ich telá zaliate vodou a tukom v mimo súťažnom období.

 

Životný štýl

– profesionálny kulturista žije v svojom svete, všetko v ňom podriaďuje kulturistike (pravidelný tréning, regenerácia, nadmerný príjem potravy). Bez toho by sa ani s genetickými danosťami nestal šampiónom. Jedáva pravidelne každé 2-3 hodiny; na prvé miesto dáva jedlá s vysokým obsahom živočíšnych bielkovín (mäso, tvaroh, vajcia ....), čo však nemá nič spoločné so zdravým stravovaním, pretože nadmerný príjem živočíšnych bielkovín vytvára v tele toxíny, zahlieňuje organizmus, zaťažuje ľadviny a pečeň, a po niekoľkých rokoch môže spôsobiť nezvratné zdravotné komplikácie (rakovina hrubého čreva ...).

 

Doping

– celá vrcholová kulturistika je postavená nielen na genetike, tréningu a strave, ale na užívaní rôznych diuretík, rastových hormónov, anabolických látok, (v medicíne požívané na rýchlejšie hojenie zlomenín a podporu regenerácie svalovej hmoty pooperačných stavov seniorov.) Kulturisti však niekoľkonásobne prekračujú medicínske dávkovanie týchto látok za honbou nadmernej svalovej hmoty. Treba si však uvedomiť, že títo športovci majú aj oveľa lepšiu genetiku na prijímanie (vstrebávanie) chemických látok v tele. Ale ani to im nezaručuje prípadné negatívne  zdravotné následky končiace sa až smrťou (infarkt, mŕtvica, zlyhanie ľadvín). Stačí len spomenúť posledné úmrtia kulturistov, ktorých stále pribúda, a nie všetky sa publikujú.

Najsmutnejšie je, že čím ďalej, tým častejšie dochádza k zneužívaniu týchto látok širokou verejnosťou, ľuďmi, ktorí ani zďaleka nemajú genetické predpoklady stať sa kulturistom. Títo ľudia nespĺňajú ani základné pravidlá tréningu, stravovania, a napriek tomu, za vidinou získania nadmernej svalovej hmoty riskujú svoje zdravie a následne život. Kupujú si tieto látky u dealerov, ktorí len zneužívajú hlúposť ľudí, pre svoj finančný zisk, ktorý sa počíta na tisíce, pretože všetky látky, ktoré sa predávajú sú niekoľko násobne predražené. Čo je ešte horšie, je medzi nimi veľa falzifikátov. Takže ani nevedia, čo vlastne kupujú. Treba si uvedomiť, že profesionálny kulturista, aj keby nebral žiadny doping, bude mať rovnako kvalitné svaly, akurát bude o pár kg ľahší.

 

Žiadny doping z Vás šampióna nikdy neurobí.

Po jeho vysadení umelo nadobudnutá svalová hmota atrofuje (zmenší sa), ale všetka chémia prejde Vaším telom a určite si nájde miesto, na ktoré skôr, či neskôr zaútočí (vysoký krvný tlak, hormonálne zmeny, srdcová arytmia, gynekomastia...) alebo môže zanechať následky na Vašom ešte nenarodenom potomstve.

                             

Pár rád na záver.

Cvičte pre seba, ale hlavne pre svoje zdravie, lebo to je najcennejšie, čo máte.

Dbajte na správnu techniku cvičenia, kontrakciu (zatínanie) svalov a nie na používanie ťažkých váh, ktoré majú za následok nadmerné opotrebovanie kĺbov a preťaženie celého svalového aparátu.

Nesnažte sa priblížiť ľuďom s dobrou genetikou, nikdy ich nedobehnete!

Uvedomte si, že nie objem, ale kvalita beztukovej svalovej hmoty je dôležitá (vyrysovaný sval vyzerá opticky väčší).

Cvičte pravidelne, nevynechávajte tréningy ( v budovaní bezdopingovej svalovej hmoty je dôležitá trpezlivosť a čas.)

Nezabúdajte na regeneráciu a oddych, nepretrénujte sa. Sval nerastie počas cvičenia. Pravidelne sa stravujte, nevynechávajte jedlá, ale ani sa nezmyselne neprejedajte.

Nepodliehajte reklamám na zázračné doplnky výživy (rôzne anabolizéry, NO pumpy, atd....)

Už niekoľko rokov pôsobím ako profesionálny tréner našich ale aj zahraničných naturálnych kulturistov, spolupracujem s popredným odborníkom na doplnkovú výživu, a po „X“ rokoch skúmania a testovania doplnkov aj v laboratóriách sme prišli k záveru, že najdôležitejšie doplnky na rast svalovej hmoty a jej regeneráciu sú vysoko proteínový gainer, proteín, keratín a glutamín (tento je najviac podceňovaný a pritom glutamín tvorí 60% svalovej hmoty).

 

!!! Dajte si pozor na výrobky firiem z USA, veľa športovcov skončilo po ich dlhodobom užívaní s vážnymi zdravotnými komplikáciami. !!!

 

Je len na našom rozhodnutí, ako sa o svoje telo budeme starať. Naše telo sa nám podľa toho odmení.